Ga direct naar de inhoud Ga direct naar het hoofdmenu Ga direct naar het zoekveld
 
 
Special 'ICT in de zorg', januari 2015
Nieuwe werkwijze in de jeugdgezondheidszorg

E-consult scheelt ouders 'tijd en gedoe’

Een online vragenlijst in plaats van een gesprek op een consultatiebureau. Voor drukbezette ouders met een gezonde peuter levert dat veel op. GGD Zeeland experimenteerde met meer zorg op maat door de inzet van zorgpaden in de jeugdgezondheidszorg.

GGD Zeeland onderzocht met subsidie van ZonMw de afgelopen 2 jaar de mogelijkheden om binnen de jeugdgezondheidszorg (JGZ) met zorgpaden te werken. In zo’n pad staan alle stappen die je als ouder van een kind op het consultatiebureau doorloopt duidelijk beschreven. 'Ouders verdienen een traject op maat', legt jeugdverpleegkundige Sandra de Wandel uit Terneuzen uit. Zij en haar collega’s van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) namen deel aan het onderzoek en stippelden voor meer dan 200 gezinnen een zorgpad uit. 'Daarmee wordt helder wie wat kan en doet. Niet de standaarden, maar de behoeften van ouders zijn leidend.'

Tijdbesparende e-consulten

In totaal deden nog 4 CJG’s in Zeeland mee aan de proef. Deelnemende verpleegkundigen bekeken voor kinderen van anderhalf jaar samen met de ouders welk zorgpad het beste bij hun behoeften aansluit. Bij 194 kinderen was dat het lichtere zorgpad met e-consulten. Hierbij ontvangen ouders ieder half jaar een uitnodiging om via een beveiligde website, het ouderportaal, een online vragenlijst in te vullen. 'Daarin kunnen zij ook aangeven dat zij aanvullende informatie willen of vragen hebben', aldus De Wandel. Resultaten van dit zorgpad zijn veelbelovend. 'Ouders besparen tijd omdat ze minder vaak langs hoeven te komen. Ook vinden zij het leuk om bij de ontwikkeling van hun kind stil te staan aan de hand van de online testjes en vragenlijsten.' 

Online ervaringen

Angelique Michielsen, moeder van de tweeënhalf jarige Mila, was één van de ouders die het zorgpad met e-consulten volgde. Ze heeft al een aantal keren ingelogd op het ouderportaal en is erg te spreken over de nieuwe werkwijze van het CJG in Terneuzen. 'Het scheelt tijd en gedoe. Ik heb al een kindje en weet wat ik ongeveer kan verwachten. Een consult zou niet veel bijdragen. Ik heb nu twee keer de online vragenlijst ingevuld. Op een moment dat het mij uitkwam, waardoor ik niet mijn werk hoefde te verzetten of met twee kinderen rond moest zeulen. Het persoonlijk contact mis ik niet. Na iedere vragenlijst die je invult, krijg je een persoonlijke mail terug. En bovendien kan ik altijd bellen en mailen als ik daar behoefte aan heb.'

‘Niet de standaarden, maar de behoeften van ouders zijn leidend’

Zorgpad met extra begeleiding

Behalve het zorgpad met e-consulten is er binnen het project ook een zorgpad ontwikkeld met extra interventies, bedoeld voor ouders die problemen ondervinden in de opvoeding. Bij dit zorgpad – de module opvoeding - vinden in principe 3 ontmoetingen op het consultatiebureau plaats, waar nodig gecombineerd met extra begeleiding door andere zorgverleners. Net als in het eerste zorgpad zijn de ouders die extra begeleiding ontvangen - in Zeeland waren dat er tijdens de proef 22 – tevreden. De Wandel: 'Zij waarderen de extra tijd en ondersteuning die zij aangeboden krijgen.' Ook CJG-coördinatoren en JGZ-regiomanagers zijn het er over eens dat de module opvoeding de processen binnen het CJG versterkt. 

Technische problemen

Helaas hadden de deelnemers bij de start van het project veel last van technische problemen. De Wandel: 'Ouders die niet met hun DigiD konden inloggen of vragenlijsten die niet openden; het was af en toe flink balen.' Inmiddels werkt de techniek steeds beter en wennen ook de zorgverleners steeds meer aan het digitaal communiceren met ouders. Het wordt gezien als een goede aanvulling op de bestaande consultatiebureauzorg. Want ook die blijft bestaan. 'Ouders die een face-to-face gesprek prefereren boven online contact kunnen ook nog steeds het traditionele traject kiezen.'

Verbeteren en verspreiden

Om de resultaten uit het project verder te verspreiden, ontving GGD Zeeland dit jaar een VIMP(verspreidings- en implementatieimpuls)-subsidie van ZonMw. Hiervan werden materialen – een website, animatie en enkele draaiboeken - ontwikkeld om professionals voor te lichten en te ondersteunen. 'In eerste instantie kijken we naar uitrol naar de rest van Zeeland', vertelt verpleegkundige De Wandel. Maar behalve geografische uitbreiding wordt ook gekeken naar inhoudelijke verbreding. De Wandel: 'E-consulten op andere leeftijden bijvoorbeeld. Of zorgpaden over andere onderwerpen, zoals gezond gewicht en taal. Er liggen nog genoeg kansen.'

Tekst: Esther Rikkengaa
Illustratie: uit de animatie 'Zorgpaden'