Hoe krijg je nieuwe wetenschappelijke kennis over de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking op de juiste plek? De Tilburgse Academische Werkplaats Leven met een Verstandelijke Beperking besloot zelf onderwijspakketten te maken voor zorgprofessionals.

Onderzoek doen is één, zorgen dat opgedane kennis via het onderwijs uiteindelijk toekomstige zorgprofessionals bereikt is twee. De Tilburgse Academische Werkplaats Leven met een Verstandelijke Beperking slaat die brug naar het mbo door dit jaar 5 onderwijspakketten uit te brengen. Mbo-instellingen kunnen deze gratis gebruiken. De eerste 3 modules die zijn verschenen, gaan over zelfbeschadigend gedrag, zelfbepaling en verslaving bij mensen met een lichte verstandelijke beperking. Dit najaar volgen nog 2 modules over familienetwerken en gedragsproblemen.

Ervaringsdeskundigen

Binnen de werkplaats werken zorgprofessionals van zorgorganisaties en de landelijke cliëntenorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking (LFB) samen met onderzoekers uit de groep van hoogleraar Petri Embregts (Tranzo, Tilburg University). Ervaringsdeskundigen zijn vanaf de start van de Tilburgse werkplaats in 2010 op projectbasis bij onderzoeken betrokken. Sinds 3 jaar zijn 2 mensen met een verstandelijke beperking in dienst als co-onderzoeker.  

Praktijk en onderwijs

Naast het benutten van ervaringskennis van mensen met een verstandelijke beperking en hun familie, wordt wetenschappelijk onderzoek consequent gekoppeld aan de praktijk en het onderwijs. Promotieonderzoek naar familienetwerken mondde zo uit in de ontwikkeling van een webapp (www.familieenzo.nl) waarmee mensen met een verstandelijke beperking hun familienetwerk in kaart kunnen brengen.

Nieuwe pakketten

Daarnaast experimenteert de werkplaats met manieren om kennis te laten landen in de praktijk om zo de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking te verbeteren. Dat idee leidde tot een pilot om wetenschappelijke kennis te delen met toekomstige zorgprofessionals binnen het mbo. Elke module omvat 6 lessen gebaseerd op verschillende werkvormen, met onder meer praktijksimulaties en gastlessen van ervaringsdeskundigen. De Tilburgse werkplaats zal ook bij toekomstige afgeronde onderzoeken nieuwe onderwijspakketten uitbrengen.


Project:  Academische Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking
Projectleider: Luciënne Heerkens, Tranzo, Tilburg University
Programma: Academische Werkplaatsen Verstandelijke Beperkingen, projectnummer: 641001105

 

 

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website