Cognitieve, sociale en beweegactiviteiten helpen wellicht dementie te vertragen, maar het blijkt vaak moeilijk deze activiteiten langdurig vol te houden. Een serious game, die ouderen met dementie motiveert te bewegen, het geheugen te trainen en sociaal actief te zijn, maakt oefenen leuker.

Het aanbieden van digitale spelletjes via een app maakt het voor ouderen met dementie makkelijker om vaker en langere tijd cognitief, fysiek en sociaal bezig te zijn. De serious game die in het project PLAYTIME is ontwikkeld bestaat uit een groepsspel en een app voor thuis. ‘Het groepsspel wordt onder leiding van een zorgprofessional gespeeld. Het bestaat uit een bord met pionnen en een iPad voor technische ondersteuning. De groep voert samen allerlei opdrachten uit, zoals memory, samen een liedje zingen, bewegen en in gesprek gaan over herkenbare afbeeldingen die ze te zien krijgen’, vertelt Inge Bongers. Zij is hoogleraar evidence based management in de (geestelijke) gezondheidszorg aan Tilburg University en programmaleider van onderzoeksgroep Evidence based management van innovatie bij GGzE. ‘Met de app voor thuis kan degene met dementie alleen of samen met een mantelzorger spelletjes spelen op het gebied cognitie, sociale interactie en fysieke activiteiten. Ze kunnen zelf bepalen op welk niveau ze dat doen, zodat het altijd passend is bij wat ze aankunnen.’

Tijd, energie en bewuste aandacht

De serious game is ontwikkeld door zorginstellingen, kennisinstellingen, bedrijven en mensen met dementie uit Nederland, België en Oostenrijk. Deze vernieuwende manier van samenwerking lag in dit project ook onder het vergrootglas, vertelt Bongers. Niet alleen om er zelf van te leren, maar ook om anderen er in de toekomst hun voordeel mee te laten doen. ‘Door de samenwerkingspartners regelmatig te interviewen en een logboek bij te houden van wat er is gebeurd, ontstond inzicht in wat er nodig is en wat de bottlenecks zijn als je zo’n innovatieve manier van samenwerken aangaat’, legt Bongers uit. ‘Daaruit blijkt dat het tijd, energie en bewuste aandacht vraagt om multidisciplinair en over landsgrenzen heen samen te werken. Dat wordt nog wel eens over het hoofd gezien.’

Oostenrijkse start-up

Wat de samenwerking in ieder geval heeft opgeleverd, is een Oostenrijkse start-up die het product verder gaat ontwikkelen om het uiteindelijk ook op de markt te brengen. Wanneer de serious game op de Nederlandse markt komt is nog niet bekend.


Project:  Playtime
Projectleider: Inge Bongers, Tilburg University
Programma: Active & Assisted Living, projectnummer: 735160004

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website