Onderzoekers van de Radboud Universiteit ontwikkelden een game om kinderen met angst of stresssymptomen te helpen. In de game DEEP kunnen kinderen een onderwater-fantasiewereld ontdekken met behulp van hun ademhaling.

Angststoornissen zijn een van de meest voorkomende geestelijke gezondheidsproblemen bij kinderen. Bestaande interventies werken op de lange termijn niet altijd goed en zijn ook niet toegespitst op het individu, vertelt universitair docent Marieke van Rooij. ‘Gemiddeld genomen helpen interventies maar bij de helft van de kinderen. Daarom zijn we op zoek naar interventies die beter werken.’

One size fits all

Er zijn volgens Van Rooij verschillende redenen waarom de resultaten van de bestaande interventies kunnen tegenvallen. ‘Een belangrijke is dat deze interventies uitgaan van one size fits all. De standaardbehandeling voor angststoornissen bij kinderen is cognitieve gedragstherapie. Die is vrij sterk geprotocolleerd en laat weinig ruimte voor een meer individuele aanpak.’ 

Nieuw soort interventie

Van Rooij ontwikkelde daarom een nieuw soort interventie voor angstige kinderen: de game DEEP. ‘DEEP bestaat uit een virtuele onderwaterwereld die spelers met behulp van hun ademhaling kunnen ontdekken. Ze hebben een VR-bril op en een band om hun buik die hun ademhaling registreert. Als ze goed ademhalen kunnen ze zich beter bewegen door het spel.’

Stimulerend om te oefenen

Het gaat nog maar om het eerste prototype, benadrukt Van Rooij. ‘Maar het is volgens ons een game met veel potentie. Kinderen houden van games en DEEP zou met name ook preventief kunnen worden ingezet om te voorkomen dat kinderen een angststoornis ontwikkelen. Voordeel is ook dat kinderen met een game gestimuleerd worden om veel te oefenen.’

Positieve resultaten

Tot nu toe is de game getest op studenten en kleine groepen kinderen. ‘Deze studies laten positieve resultaten zien. De deelnemers voelen zich rustiger en lichamelijk beter nadat ze de game hebben gespeeld. We hopen nu de game uit te proberen in een echte setting van een jeugd- of ggz-instelling. We zijn echter nog op zoek naar geld om de game verder te ontwikkelen.'


Project: Gaming Against Anxiety: New Methodology to Uncover and Tailor Interventions to Individual Profiles of Behavioural Change
Projectleider: Marieke van Rooij, Radboud Universiteit
Programma: Off Road, projectnummer 91215207

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website