Apothekersassistenten hebben een belangrijke taak om mogelijke problemen met medicijnen te bespreken met de patiënt. Dat komt er niet altijd van, blijkt uit onderzoek van het NIVEL. Daarom is er nu een online communicatietraining.

De apotheekbalie is een goede plaats om problemen met medicijnen te voorkomen, te achterhalen en te bespreken. Dat gebeurt echter niet altijd, zo laat onderzoek zien van het NIVEL, UPPER (Universiteit Utrecht) en het Centrum voor Patiënt en Geneesmiddel. De onderzoekers maakten in drie poliklinische apotheken video-opnamen van gesprekken tussen apothekersassistent en patiënt. Daaruit blijkt dat de communicatie beter kan als het gaat om doorvragen op antwoorden, herkennen van zorgen en aansluiten bij de informatiebehoefte van de patiënt.

Advies op maat

De onderzoekers vroegen patiënten, apothekersassistenten en apothekers wat zij belangrijk vinden in een baliegesprek. Op basis daarvan ontwikkelden zij COM-MA: COMmunicatieadvies op Maat voor Apothekersassistenten. Voor deze training worden video-opnames gemaakt van baliegesprekken en reflecteren de assistenten eerst zelf op hun eigen communicatie. Zij kunnen de opnames met zelfreflectietaak bekijken via de beveiligde COM-MA webportal. Vervolgens beoordeelt een communicatie-expert de opgenomen gesprekken met behulp van een observatieprotocol en geeft de assistenten feedback.

Goed uitvoerbaar

De training leidt tot betere communicatie op meerdere aspecten. Zo gaan assistenten dieper in op het medicatiegebruik en checken zij of de patiënt zelf nog vragen heeft. De interventie is goed in te passen binnen de apotheek en krijgt een positieve waardering van de apothekersassistenten. Vooral het feit dat de feedback persoonlijk is en gericht op het daadwerkelijke gedrag, vinden zij waardevol. COM-MA is daarmee – met een paar kleine aanpassingen – klaar voor breder gebruik. De training is flexibel inzetbaar, eenvoudig in te passen in de praktijk en is goed uitvoerbaar voor de deelnemers. Het Centrum voor Patiënt en Geneesmiddel biedt de training aan.


Project:Communicatieadvies op maat voor apotheekmedewerkers in de poliklinische apotheek: ontwikkeling en implementatie van een online feedback instrument (COM-MA)
Projectleider: Liset van Dijk, Nivel
Programma:Goed Gebruik Geneesmiddelen, projectnummer 836044001

 

Naar boven
Direct naar: NavigatieDirect naar: InhoudDirect naar: Onderkant website